Sol – skygge- solcreme

Børn beskyttes bedst mod solens UV stråler ved at blive i skyggen. Det er til tider også bare lettere sagt end gjort.

Kan dit barn ikke blive i skyggen anbefales det at de beskyttes med tyndeklæder og solhat.

Især i månederne april til september er solen meget fremme i Danmark og derfor også i disse måneder der skal være ekstra fokus på hudbeskyttelse. I tidsrummet 12-15 hvor UV indekset ligger højt. Faktisk falder ca. halvdelen af den samlede mængde UV stråling i dette tidsrum. Det anbefales at ved UV indeks over 3 skal vi huske solbeskyttelse. Du kan evt hente gratis appen UV-INDEKS. Så ved du altid hvor høj strålingen er der hvor du befinder dig.

Faktor I Danmark er faktor 15 som er middelbeskyttelse god til alle aldre. Har man meget sart hud eller ved rejser til udlandet anbefales højere faktor. Højere faktor betyder større mængde filtre men ikke meget bedre beskyttelse.

Er faktor 30 dobbelt så god som faktor 15 – NEJ. Solfaktor kan være meget misvisende. Det ville give god mening at en faktor 30 dækker dobbelt så godt som en faktor 15. Sådan er det bare ikke.

Eksempel med SPF 15 og SPF 30:
–Solfaktor 15: (15-1)/15= 93,3 % beskyttelse – Solfaktor 30: (30-1)/30=96.6% beskyttelse

Der er faktisk kun er forskel på 3,3 %

OBS; Stoffet 4-MBC (4-methylbenzylidenecamphor) er et uv-filter, der indgår i nogle solcremer. Dette stof er under mistanke for at være hormonforstyrrende og frarådes til gravide, ammende og børn under 12 år. Svanemærkede produkter må ikke indeholde 4-MBC eller andre stoffer, der er på EU´s liste over potentielt hormonforstyrrende stoffer.

Hvor meget solcreme? Hvis en solcreme skal kunne give den ønskede beskyttelse, skal den bruges i rigelige mængder og fordeles grundigt på huden ca. 20 minutter inden ophold i solen. Solcremen tænkes som supplement til andre former for beskyttelse som skygge og tøj. En god tommelfingerregel er: En håndfuld solcreme til én krop (en barnehåndfuld til en barnekrop og en voksenhåndfuld til en voksenkrop). For de voksne gælder: 1 teskefuld pr. arm og ben, 1 teskefuld til kroppens forside og 1 til bagsiden – samt 1 til ansigt, nakke og ører. De fleste smører mindre end halvdelen af den anbefalede mængde solcreme på. En flaske med 200 ml solcreme rækker altså kun til rundt regnet en enkelt dag på stranden for en hel familie hvis man skal følge anbefalingerne. Du bliver bedre beskyttet, hvis du smører dig ind to gange med ca. 20 minutters mellemrum, før du går ud i solen.

Dyr eller billig solcreme? Man kan hurtigt blive forvirret over de mange mærker og priser. Men fælles for dem alle er at enhver solcreme med både uva- og uvb-beskyttelse og faktor 15 eller højere giver god beskyttelse uanset hvad prisen er. Man får kun en ringe ekstra beskyttelse ved at gå fra faktor 15 til f.eks. faktor 50, så det er bedre at købe en ekstra flaske af en solcreme med faktor 15 frem for at købe en solcreme med meget høj faktor, der oftest også er dyrere.

Sol og D-vitamin; 10 minutters sol om ugen dækker kroppens behov for D-vitamin. Så det kan ikke blive undskyldningen for ikke at huske solcremen 🙂

Hvis skaden skulle ske; Som ved alle andre forbrændinger hjælper det med køligt (ikke koldt) rindende vand. Ved solskoldning kan det også virker beroligende med kølige klude.
Bliver barnet dårligt eller fortsætter smerterne må læge kontaktes

Rigtig god sommer til alle 🙂